create counter

Emésztési problémák – Gyakran puffad?

Főoldal/Emésztési problémák, Emésztési zavarok/Emésztési problémák – Gyakran puffad?

Emésztési problémák – Gyakran puffad?

A emésztési problémák okának megfejtése nem könnyű. A legnagyobb gondosság mellett is hullámzó és sokszor érthetetlen a megjelenése és a gázképződés mértéke. Kevesen tudják, hogy nem mindegy, mit mikor és mivel kombináltan fogyasztanak, mennyire voltak fáradtak, kimerültek evés közben, mit ittak az evéshez (előtt vagy után) és persze, hogy hány órakor történt az étel elfogyasztása…

A gyümölcscukor, a tejcukor, a keményítő, a glutén, hisztamin, szacharóz, szorbit, az alkoholban található cukor és a gallaktán mind nehezen emészthetőek, és valamelyik biztosan megtalálható a legtöbb magas szénhidráttartalmú ételben. Hogy megelőzzük a kellemetlen tüneteket, érdemes megfogadni az alábbi tanácsokat.

Emésztési problémák okai lehetnek

Óvatosan a tejjel: laktóz
Aki rendszeresen felpuffad tejtermékek fogyasztása után, valószínűleg laktózérzékenységben szenved. Fogyasszunk olyan fajtákat, amelyekben kevés tejcukor található (például a joghurt vagy a kemény sajtok), vagy vásároljunk laktózmentes termékeket.

Segíthet az evés előtt bevett laktáz enzim és a probiotikumok kúraszerű használata is.

Figyeljünk a gyümölcsevésre: fruktóz
A különböző bogyók, a szőlő és a citrusfélék egyenlő arányban tartalmaznak fruktózt és glükózt, ezáltal könnyebben emészthetőek, mint a több fruktózt tartalmazó fajták, mint az alma, a körte vagy a sárgadinnye. Ha magasabb fruktóz-tartalmú gyümölcsöt eszünk, akkor nagyon kevés barna cukorral szórjuk meg, hogy kevésbé puffasszon.

Fruktózlebontást segítő enzim is kapható már, ennek evés előtti bevétele is sokat javíthat közérzetünkön.

A keményítőben gazdag élelmiszerek is puffaszthatnak: glutén
Ha a búza, az árpa vagy a rozs váltja ki a kellemetlen tüneteket, fogyasszuk helyettük inkább a könnyebben feldolgozható rizst, kukoricát, zabot, kölest és burgonyát.

Nem árt kizárni a glutén-intolerancia (lisztérzékenység) lehetőségét is. Ha ugyanis ez a problémánk, és mégis tartósan fogyasztunk magas gluténtartalmú ételeket, akkor a bélfal is károsodik, a felszívódás is romlik, és sokféle hiánytünet, gyulladás alakulhat ki.

Bortól, sajttól, paradicsomtól puffadás: hisztamin

Ha magas hisztamin vagy thyramin tartalmú ételeket fogyasztunk, és nincs elég azokat lebontó DAO-enzimünk, akkor könnyen felpuffaszthatnak, erős hasi görcsöt, hasmenést és csalánkiütést is okozhatnak.

Puffasztó édesítők: szorbit

A szorbit, a xilit és a mannit az úgynevezett alkoholcukrok, amelyek a diétás üdítőkben és a cukormentes rágógumiban találhatóak. Kerüljük el őket, ha panaszt okoznak.

Óvatosan a hüvelyesekkel: kén, galaktán
A galaktánban és kénben gazdag hüvelyesek (szójadió, csicseriborsó, lencse, és mindenfajta bab), a káposzta és a kelbimbó gyakran okoz puffadást.  Ha mi is ezt tapasztaljuk, mérsékelten fogyasszuk ezeket az ételeket. Csökkenthetjük a kellemetlen hatást, ha a száraz hüvelyeseket főzés előtt egy éjszakára beáztatjuk, és az első főzővizet leöntjük róla.

ÉTELINTOLERANCIÁK ÉS BAKTÉRIUMFLÓRA VIZSGÁLATA ÉS KOMPLEX KEZELÉSE: Tel.: 20/588-28-10

dr. Balaicza Erika
Belgyógyász főorvos
Biológiai daganatkezelés, vitamininfúziók,
immunerősítés, allergiák és intoleranciák,
Lyme-kór, emésztési zavarok… kezelése
Tel: 06/20-588-28-10
www.balaicza.hu
dr.balaicza@gmail.com
Kövesse írásaimat a Facebookon is!

2014-10-16T07:22:33+00:00 2013-11-05|Categories: Emésztési problémák, Emésztési zavarok|