A fejfájás mindenki életében előfordul(t), de vannak, akiket gyakrabban kínoz. Oka nagyon sok dolog lehet: stressz, gerincpanaszok, gyengülő látás, vashiány, vérszegénység, B-vitaminhiány… Sokan nem gondolnak rá, hogy az étkezésükön is kéne változtatni, mert ott van a kutya elásva.
Ha valakit rendszeresen gyötör a fejfájás, elsőként érdemes változtatnia étrendjén. Meglepően intenzív javulás érhető el – KÜLÖNÖSEN, HA A FEJFÁJÁS ÉTELINTOLERANCIÁVAL IS KAPCSOLATBAN ÁLL.

Hazánkban, de világszerte is emberek milliói szenvednek valamilyen fejfájástól. A tünetek széles körűek a tompa fájdalomtól az erős migrénig. A legtöbben gyógyszerrel próbálják meg a fájdalmakat enyhíteni, de léteznek bevált alternatív módszerek is. Ha szeretnénk a probléma gyökerét megtalálni, érdemes étrendünket is átvizsgálni, könnyen lehet ugyanis, hogy a táplálkozási szokások megváltoztatásával a fejfájás is elmúlik.

ÉLETMÓDUNK IS FELELŐS LEHET
Mai rohanó életmódunk sajnos nem tesz jót egészségünknek. Rövidtávon elsősorban a fáradékonyság, kimerültség jelei jelentkezhetnek, hosszabb távon viszont már komolyabb problémák is felléphetnek, mint például a szív- és érrendszeri betegségek, cukorbetegség, pajzsmirigy problémák, de a rendszeres fejfájás is lehet a rohanó életmód következménye.

ÉTRENDI VÁLTOZÁSOK A TÜNETEK ENYHÍTÉSÉRE
Sokunkra jellemző, hogy az állandó rohanás miatt kimarad a reggeli, és napközben sem jut idő a megfelelő étkezésre. Itt-ott bekapunk egy kis harapnivalót vagy elrágcsálunk valamit, és néha csak egyszer eszünk, este – nem pedig napi 3-4-szer. Az étkezésekből hiányoznak a vitamin és az ásványi anyagok is. A magnézium hiánya például összefüggésbe hozható a feszült fejfájással is. Ráadásul sokszor nem is alszunk eleget. Életmódunk és étrendünk megváltoztatásával azonban a tünetek enyhíthetők vagy megszüntethetők. Próbáljuk ki az alábbiakat!

1. Ébredés után egy órán belül reggelizzünk – teljes kiőrlésű gabonát gyümölccsel, magos pirítóst fűszeres vajjal, vagy lágy tojást vajas pirítóssal – és 3-4 óránként együnk, hogy a vércukorszintet stabilizáljuk.
2. Alapozzuk az étkezéseket alacsony glikémiás indexű (GI) szénhidrátokra, mint például a rozskeksz, a teljes kiőrlésű kenyér, a teljes kiőrlésű lisztből készült tészta vagy a basmati rizs, ezeket sovány fehérjével összekeverve, és az alacsony zsírtartalmú tejtermékek.
3. Magnéziumban gazdag élelmiszereket együnk, például zöld levelű zöldségeket, dióféléket, magokat, babot és borsót.
4. Lefekvés előtt egy kis harapnivaló segíti az elalvást – a jó választásba beletartozik a zabkása, a zabkeksz alacsony zsírtartalmú sajtkrémmel tetézve, a natúr joghurt diófélékkel és banánnal.
Az eredmény: az ébresztőt 10 perccel korábbra állítva elegendő idő maradhat a reggelire, és a további megfelelő étrendi változtatásokkal akár három hónapon belül enyhülhetnek a fejfájás kellemetlen tünetei.

5. Ne feledkezzünk meg a bő folyadékbevitelről sem. Legjobb, ha szűrt vizet iszunk, kávé helyett frissítőként zöldteát választunk, mert az nem okoz soha fejfájást – ellenben a túl gyakori kávézás azt is provokálhat. Ha gyümölcslevet fogyasztunk, mindig hígítsuk fel tisztított vízzel. Szénsavas üdítőket és energia italokat soha ne igyunk, mert azok is provokálhatnak fejfájást, a doppingolás lecsengése után erős levertséget és dehidrálnak (vízhajtók) is.

ÉTELINTOLANCIA RÉSZLETES KIVIZSGÁLÁSA ÉS KEZELÉSE: 20/588-28-10


dr. Balaicza Erika
Belgyógyász főorvos
Biológiai daganatkezelés, vitamininfúziók,
immunerősítés, allergiák és intoleranciák,
Lyme-kór, emésztési zavarok… kezelése
Tel: 06/20-588-28-10
www.balaicza.hu
dr.balaicza@gmail.com
Kövesse írásaimat a Facebookon is!