Sokat hallottam már arról, hogy bizonyos élelmiszerek savas vegyhatásúak, és ha túl sokat fogyasztunk belőlük, károsíthatják szervezetünket. Szeretném tudni, hogyan, miért és milyen panaszokat idézhetnek elő.

Mai életvitelünk, felgyorsult élettempónk sajnos sok negatívumot rejt magában, A gyakran tapasztalt levertség, fáradékonyság, álmatlanság és ingerültség  sokszor csak kísérőjelenségek és nem közvetlenül stresszhatás eredményei.

Mind több adat szól amellett, hogy a savbázis egyensúly központi szerepet tölt be az anyagcserében és az általános állapot, közérzet kialakításában is. Az ökológiában legtöbbet arról esik szó, hogy pl. a savas esők hogyan károsítják környezetünket: a talaj ásványi anyagkészletei radikálisan csökkennek, és emiatt erdők pusztulnak ki.

Az emberi szervezetben is hasonlóan káros, ha vér pH-értéke sav irányban tolódik (normálisan a sav – bázis arány 20:80). Életfontosságú anyagcsere-folyamatok „siklanak ki”, borulnak fel teljesen, ha ez az arány megváltozik.

A többségében finomított lisztből, cukorból, tartósított élelmiszerekből álló, zsír és fehérjedús étrend, a rendszeres alkoholfogyasztás, bőséges és rendszertelenül, gyors (alapos rágás nélkül!) elfogyasztott ételek kimondottan kedveznek a vér pH-csökkenésének (azaz sav irányú eltolódásának). A savfelesleg közömbösítésére szervezetünk bázikus vegyhatású ásványi agyag készleteihez nyúl, ami tartós állapot esetén a mineráliák jelentős fokú megfogyatkozását és ún. „neutralizációs salakanyagok” keletkezését idézi elő. A szövetek , csontok, mészhiányossá válnak, a vér oxigéntranszportja rohamosan romlik, aminek következtében a sejtlélegzés károsul, ez pedig nem csak az anyagcsere, de az immunrendszer deficitjét is előidézi.

A felesleges felhalmozott savak direkt is károsíthatják a szöveteket, a romló anyagcsere miatt több „kisiklott köztitermék” (salakanyag) keletkezik, gyakoribbá válnak a szív- és érrendszeri, izületi (reuma, gyulladások, porckorong problémák…), valamint immunológiai (allergiák, visszatérő fertőzések…) betegségek. Megelőzés céljából érdemes a táplálkozásunkat átalakítani: főleg zöldséget, gyümölcsöt, gabonaféléket, tejtermékeket és sok burgonyát, hüvelyest célszerű fogyasztani.

Időnkét javasoljuk 1-2 hónapig természetes ásványi anyagok fogyasztását, valamint rendszeres léböjt-, zöldség- vagy gyümölcsnapok beiktatását.

dr. Balaicza Erika
Belgyógyász főorvos
Biológiai daganatkezelés, vitamininfúziók,
immunerősítés, allergiák és intoleranciák,
Lyme-kór, emésztési zavarok… kezelése
Tel: 06/20-588-28-10
www.balaicza.hu
dr.balaicza@gmail.com
Kövesse írásaimat a Facebookon is!