create counter

A szaunázás szabályai

Főoldal/Tippek/A szaunázás szabályai

A szaunázás szabályai

Finnországban, ahonnan a szauna ered, évszázadok óta ez a legtermészetesebb testápolási módszer. Nálunk sajnos még mindig luxusnak számít, noha egészségmegőrző szerepe jelentős.

A szauna egy száraz-forró légfürdőzés, amit hideg vizes fürdés követ. A hideg aktiválja a vegetatív idegrendszert, reflexes úton a test felmelegedését idézi elő. Rendkívül hatásos méregtelenítési mód, hiszen az izzadsággal rengeteg salakanyagtól megszabadul a szervezet. Hatása léböjt vagy gyümölcsnap beiktatásával növelhető.

FONTOS SZABÁLYOK

  1. Legjobb minden héten ugyanazon a napon szaunázni.
  2. Jó kiegészítő a teljes testmasszázs, hiszen ezáltal az izmok vérellátása javul, és így jobban  ürül a salakanyag a mélyen fekvő  szövetekből.
  3. Értelmetlen viszont szauna után uszodába menni, mert ezzel „túlingereljük” szervezetünket. Előfordulhat, hogy felfrissülés helyett kimerülünk. A természetes gyógymódok mindegyikére igaz – így a szaunára és a vízterápiára is, hogy míg az enyhébb ingerekkel aktiválunk, a túl erősekkel rombolunk. Ha tehát valaki úszni is szeret, tegye azt másik napon.
  4. Ügyeljünk a helyes folyadékfogyasztásra. A szauna hatása azon alapul, hogy az izzadsággal sok folyadékot veszítünk. A besűrűsödött vér úgy hígul és éri el az érpályán belüli normális nyomást, ha „megszívja” a szöveteket.  A szövetnedvvel viszont nagyon sok felesleges, vagy kártékony anyag is bejut eddigi rejtek- és raktárhelyéről az erekbe. Ezek egy része eltávozik az izzadsággal, más részük viszont majd a vizelettel ürül, ha a szauna előtt és az egyes menetek között ne, ám annak végeztével bőséges mennyiségű folyadékot fogyasszunk. Sokat ronthatunk az eredményen, ha a szaunázás előtt vagy a szünetekben iszunk. Ha felhígítjuk a vért, elmarad a szövetekre gyakorolt szívóhatás, és csak töredékét választja ki szervezetünk annak, amire módja nyílt volna.
  5. Leghelyesebb, ha ásványvizet és hígított gyümölcslevet fogyasztunk, hogy gondoskodjunk a bőséges ásványi anyag, elsősorban a kálium és vitaminok pótlásáról.
  6. Kezdetben elég, ha csak 7-8 percig tartózkodunk a száraz melegben, majd a hideg fürdő és a szünet után két-három perccel tovább maradunk.
  7. Fontos a fokozatosság.

Mire jó a szauna?

  • edzi a keringést
  • erősíti az immunrendszert
  • normalizálja a vegetatív idegrendszert
  • segít ellazulni, megszabadít a feszültségektől
  • fokozza a salak- és méreganyagok kiválasztását

Mikor nem javasolt?

  • magas lázzal járó, gyulladásos megbetegedésekben
  • szívelégtelenség esetén
  • szívinfarktus után legalább fél évig
  • be nem állított magas vérnyomás esetén
  • veseelégtelenségben szenvedőknek
  • pajzsmirigy-túlműködés esetén
  • májgyulladás akut időszakában

dr. Balaicza Erika
Belgyógyász főorvos
Biológiai daganatkezelés, vitamininfúziók,
immunerősítés, allergiák és intoleranciák,
Lyme-kór, emésztési zavarok… kezelése
Tel: 06/20-588-28-10
www.balaicza.hu
dr.balaicza@gmail.com
Kövesse írásaimat a Facebookon is!

2014-08-06T08:37:54+00:00 2013-11-05|Categories: Tippek|Tags: , , |