Időnként senkinek sem ártana, ha egy kicsit elkényeztetné gerincét; sokkal jobban megérdemli, mint hinnénk. A felnőtt lakosság legalább felének vannak kisebb-nagyobb gerincpanaszai. Mielőtt még komolyabbá vagy elviselhetetlenebbé válna, próbáljuk meg az alábbi egyszerű trükkökkel rugalmasságát megőrizni és ápolni.

Vízmasszázs tusoláskor

A fáradt, görcsös izmokat alaposan kilazítja egy kellemes meleg tusolás. Kaphatók olyan zuhanyzórózsák is, melyekkel a vízsugár erejét szabályozhatjuk: állítsuk be a kívánt erősséget, és alaposan masszírozzuk át vele egész testünket. Ha valaki megengedheti magának, jacuzzi-kádat is beépíthet a fürdőszobájába. A kellemes meleg pezsgő vízsugár nemcsak izmainkat lazítja el, hanem felfrissíti keringésünket is.

Illóolajos meleg vizes fürdő

A 35-4o fokos hőmérsékletű vízhez adhatunk nyugtató, lazító hatású illóolajokat is; kitűnő a citromfű, a muskotályos zsálya, a geránium; ha még szeretnénk továbbra frissek, üdék maradni, használjunk citrusolajokat: grépfrút-, mandarin-, citrom- és narancsolajat. A rozmaring fokozza az izmok vérellátását, és kicsit serkenti a szervezet többi részén is a keringést. A 15-2o perces fürdőzés közben mozgassa meg kicsit a végtagjait, és a derekával végezzen csípőkörzést; így tovább fokozhatja a meleg víz jótékony lazító hatását.

A hátizmok erősítése

Napi fél óra rendszeres sport – nemcsak a hátúszás és a gerinctorna! – segít megedzeni a hátizmokat. Különösen igaz ez a kitartást igénylő testmozgásokra: futás, séta, jóga.

Használjuk néha a bal oldalunkat is!

A jobb kezesek, táskájukat főleg jobb kezükben vagy vállukon hordók időnként kompenzálásul és a jobb oldal tehermentesítésére végezzenek a bal kart, vállat és hátizmokat is megmozgató tornagyakorlatokat. A váll- vagy aktatáskát pedig hordják váltva, hol egyik, hol másik oldalon.

Jeges borogatás a nyakra és a vállakra

Ha a tartós izomfeszültség miatt délutántól egyre fokozódó tompa fejfájása jelentkezne, tegyen rövid időre jeges borogatást a nyak- és vállizmokra. A hirtelen hideghatásra az erek előbb reflexesen összehúzódnak, majd a pakolás eltávolítása után intenzíven kitágulnak. Az így létrejött fokozott vérbőség segít oldani az izomgörcsöt, és hamar “kimossa” a fájdalmat kiváltó anyagokat (prosztaglandinok, bradikininek, tejsav…) is a szövetekből.

Fájdalomcsillapító étrend

Ha testsúlyfelesleggel küszködne, a gerincpanaszok kezelésében elsődleges feladat a súly rendezése. Ehhez ideális bevezetés lehet egy rövidebb-hosszabb léböjtkúra (1 hétnél tovább senki ne böjtöljön egyedül. Ilyenkor napi 2,5-3 liter folyadékot – ásványvizet, gyógyteákat, kész higított bio- vagy frissenpréselt leveket fogyasztunk. Aki szeretne tovább fogyni, keressen egy a módszerben jártas böjtteapeuta orvost, végezzen még 2-3 hetes zöldség-gyümölcs diétát, hagyja ki étrendjéből legalább fél évre a húst (legfeljebb csak halat fogyasszon hetente 1-2-szer), majd fokozatosan bővítse ki táplálkozását a teljes értékű reform étrend felé. Az elfogyasztott napi élelmiszer 5O-6O %-a legyen legalább zöldség és gyümölcs. A renyhébb emésztésűek eleinte csak óvatosan emeljék a nyers részt!

A csontritkulás is intenzív hátfájást okoz!

A csontritkulás megelőzésére a rendszeres mozgás mellett ne felejtkezzünk meg a megfelelő mennyiségű kalcium és az ásványisók beviteléről sem. Ha már nem elegendő a savanyított tejtermékekkel (joghurt, kefír, túró, sajtok) és az egyéb ételekkel történő bevitel – elsősorban klimaktérium után –, szedjünk kúraszerűen évente egy-kétszer ásványianyag készítményeket.

Az egészséges fekvőhely

Sokan már reggel úgy ébredünk, mintha éjszaka egy úthenger gördült volna rajtunk végig. Ennek nemcsak az az oka, hogy a napközben felhalmozott feszültségtől sokszor még éjszaka sem tudunk felszabadulni, hanem a rossz fekvőhely is. Van, akinek túl alacsony, van, akinek túl magas a párnája, vagy túl puha, esetleg túl kemény a matraca. Ha több mindent kipróbáltunk már, és még mindig nem sikerült a kisebb módosításokkal nyugodttá, pihentetővé, gerincünk számára pedig kényelmessé tenni “éjjeli kuckónkat”, próbáljunk meg egy jó minőségű bioágyat vagy biomatracot beszerezni. Ezek az emberi test fiziológiás görbületeihez igazodva alátámasztják a gerincoszlopot, így egységnyi felületre minimális nyomás nehezedik csak. Ennek köszönhetően az ízületek és az izmok vérellátása optimalizálódik, csökken a fájdalom, ellazulnak az izmok, és reggel panaszmentesen, mintegy újjászületve ébredünk.

Használjunk természetes alapanyagú ágyneműt!

Ezek jelentősen megkönnyítik a bőr és az izmok anyagcseréjét éjszaka, hiszen a kellemes meleg javítja a szövetek vérellátását, azokból a salak- és fájdalomkiváltó anyagok eltávolítását, részben a vérkeringés, részben a természetes veréjték-kiválasztás útján. Ráadásul ezek az ágyneműk könnyűek és a bőr is könnyen átszellőzik rajtuk.

Masszázs

A fájó, elgémberedett izmok számára talán mindenki számára a legkellemesebb lazító módszer egy alapos teljes testmasszázs. Nemcsak “kényeztetés”, hanem a szó legszorosabb értelmében gyógyít is, hisz akkor is alkalmazható, ha a fájdalom miatt mozgásunk beszűkült. A jó terapeuta speciális fogásokkal, kíméletes módon képes “feléleszteni”, újra mozgásképessé tenni fájó testrészünket.

Ha egy kellemes masszázsra – szakembernél – nincs is mindig időnk, sokat segíthet, ha megkérjük egyik családtagunkat, masszírozza át alaposan sajgó tagjainkat. A nálunk is régóta kapható masszírozó görgők megkönnyíthetik a laikus segítő munkáját, és már 15-2O perces használat után újjászületve érezzük magunkat.

Relaxáljunk rendszeresen!

Nagyon sok esetben nem a gerinc deformitás okoz fájdalmat, hanem a tartós stressz miatt állandósult izomgörcs. Ezen a fentieken túl nagyon sokat segíthet, ha rendszeresen relaxálunk, még akár munka közben is időnként. Ebben sokat segíthetnek a relaxációs kazetták, könyvek. Ha egyedül nem megy, keressünk fel kineziológust vagy relaxációban jártas szakembert. Kitűnő módszer az izomkontroll, mely megtanít tudatosan ellazítani minden mély izmot.

Talpbetétek

A bokasüllyedés legelső tünete gyakran a hátfájás. Amíg a lábboltozatot nem tudjuk lábtornával alaposan megerősíteni, feltétlen használjunk kiegészítésül, hosszabb állás vagy járás során, rugalmas talpbetétet. A reflexzónákat is masszírozók a statikai állapot javításán kívül még más belső szerveink működését is támogatják.

Izomlazító krémek

Masszázshoz –  vagy éjszakára és napközben anélkül is –  célszerű lazító és fájdalomcsillapító hatású krémeket alkalmazni. Ezek többsége vérbőséget okozó növényi vagy állati kivonatokat tartalmaz, de kaphatók jó hatású homeopátiás készítmények is. Használatuk után alaposan mossunk mindig kezet.

Gyors tipp terheseknek

A gerincre nehezedő súlytöbblettől tehermentesülhet a gerinc, ha hátával neki- támaszkodik a falnak, majd a dereka és a fal közé egy rugalmas labdát illeszt. Most anélkül, hogy a falhoz érne, kezdje el csípőjével a labdát ide-oda görgetni.

Egyenes derékkal dolgozzunk!

Munka közben ügyeljen rá, hogy a háta és a dereka lehetőleg mindig egyenes maradjon. Takarításkor használjon hosszúnyelű eszközöket, mert az állandó előrehajlás nagyon megterheli a gerincet. Ha valamit fel szeretne emelni, guggoló helyzetből egyenes gerinccel – és ne előrehajolva! – tegye.

Egyéb módszerek

Krónikus, csillapíthatatlan fájdalom esetén feltétlen keressen fel egy jól képzett kiropraktőrt, csontkovácsot vagy manuálterapeutát. Az akupunktúra is hatásos fájdalomcsillapító módszer, de enyhíthet panaszain a fizioterápia, az elektroterápia, a lézerterápia és a gyógyfürdőkúra is. Hosszabb ideje fennálló vagy rendkívül heves panaszok esetén természetesen elengedhetetlen, hogy reumatológus, ortopédus vagy neurológus segítségét kérje!

dr. Balaicza Erika
Belgyógyász főorvos
Biológiai daganatkezelés, vitamininfúziók,
immunerősítés, allergiák és intoleranciák,
Lyme-kór, emésztési zavarok… kezelése
Tel: 06/20-588-28-10
www.balaicza.hu
dr.balaicza@gmail.com
Kövesse írásaimat a Facebookon is!