A fogyókúra legfőbb veszélye a vitamin-és ásványi anyagok hiánya

Éppen a fiatalabb nőknek kell a kalóriák helyett inkább a vitaminokra ügyelniük! Egy új, táplálkozással foglalkozó tanulmány nyilvánosságra hozta, hogy elsősorban B6-vitaminból, folsavból, E- és C-vitaminból nem kielégítő a táplálkozásunk.

Elsősorban a fiatal nők szervezetének folsavval való ellátottsága aggasztó. A 15–25 éves nők 75%-a nem éri el a napi javasolt adagot, a 300 mikrogrammot. Pedig éppen ez a vitamin játszik fontos szerepet a fogamzásképes korban. Ha a terhesség első heteiben folsavhiány lép fel, növekszik az esély a fogyatékos  (gerinc- vagy agyvelő-károsodott) gyermek világra hozatalára. Ezért a terhes nők, vagy akik gyermeket szeretnének, fogyasszanak rendszeresen nagy mennyiségben folsavtartalmú élelmiszert, mint a spenót, brokkoli és zöld saláták, vagy folsavtartalmú multivitaminos táplálékkiegészítőt.

Vitaminrabló fogamzásgátlók

  • Folsav vagy más B-vitamin – például B6hiánya különösen azokat a nőket veszélyezteti, akik hormonális fogamzásgátlókat szednek. Az ösztrogéntartalmú gyógyszer ugyanis akadályozza a vitamin-anyagcserét.
  • Ugyanúgy problémákat okoz a C- és E-vitamin hiánya is a fiatal nőknél. A 15–25 év közöttiek a javasolt mennyiségnek csak kb.80 %-át fogyasztják el a táplálékkal. Meglepő módon a C-vitamin-ellátottság egyetlen nőnél sem kielégítő, pedig a napi szükséglet könnyen kielégíthető rendszeres gyümölcs- és zöldségfogyasztással.

Még kedvezőtlenebb a kép, ha az említett korosztály tényleges vitaminfogyasztását összehasonlítjuk a célzott hatóanyagú speciális vitaminok (lényegesen magasabb) ajánlott mennyiségével.

A tudósok egyetértenek abban, hogy az életveszélyes betegségek, mint a rák, szív- és keringési betegségek megelőzéséhez az antioxidáns E-, C-vitaminból és béta-karotinból a javasolthoz képest sokkal nagyobb mennyiség szükséges. Ráadásul e három vitamin csak akkor tudja teljesen kifejteni hatását – azaz megfogni a veszélyes, sejtkárosító oxigénrészecskéket (szabad gyökök) – ha együtt jutnak a szervezetbe.

Így nézve, a fiatal nők béta-karotin-ellátása sem optimális. Átlag napi 2 milligramm béta-karotin jut szervezetünkbe, ami a javasoltnak (betegségmegelőzés szempontjából) csak a fele.

Fogyókúrázók veszélyben!

Azok a fiatal nők, akik „vigyáznak az alakjukra”, csak keveset és kiegyensúlyozatlanul esznek, így nem jut szervezetük elegendő vitaminhoz. Hogy ne csak fiatalok és karcsúak legyünk, hanem egyszer majd egészségesen öregek is, ebben csak személyes élet- és táplálkozási szokásaink kritikus önvizsgálata segíthet.

Tipp: étkezéskor a kalóriák mellett ügyelni kell arra is, hogy az étrendben sok zöldség és gyümölcs szerepeljen, emellett teljes kiőrlésű lisztből készült termékek, magok, E-vitaminban gazdag növényi olaj (pl. a salátára), tejtermékek, hal és szárnyashús. A vitaminban gazdag élelmiszerek is beépíthetők a napi étrendbe. Aki pedig előnyben részesíti a vitaminos táplálék-kiegészítőket, kérjen tanácsot orvosától, gyógyszerészétől.

Figyelmeztető jelek

Azok, akik rendszeresen diétáznak, étrendjüket erőteljesen és hosszabb időre megszorítják, azoknál nagyon könnyen alakul ki hiánytünet:

  • hajhullás, körömtöredezés,
  • bőrszárazság, berepedezések, ekcéma…
  • kimerültség, koncentrációs zavarok,
  • a fizikai és szellemi teljesítmény is csökken, továbbá
  • az immunrendszer teljesítménye is romlik, ezért
  • fertőzések, gyulladások, allergiák is megjelenhetnek.

Vitaminkiegészítők fogyókúrához

Azoknak, akik az ünnepek után rövidebb–hosszabb diétába, enyhébb – intenzívebb – tisztítókúrába kezdenek, az alábbi kiegészítőket ajánljuk a hiánytünetek megelőzésére és a kúra hatóanyagának fokozására:

  • B1-, B2-, B6-vitamin (legalább 50-50 mg-os) délelőtt és délután
  • C-vitamin bioflavonoidokkal 2×2000 mg délelőtt és délután
  • Ásványi anyagok: legalább 700 mg kalcium, 350 mg magnézium és emellett 60 mg vas, 100 mg cink, 100 mikrogramm szelén, 5 mg mangán, 200 mikrogramm jód, 200 mikrogramm króm szükséges
  • E-vitamin: 400 NE – délelőtt és délután a C-vitaminnal és az ásványi anyagokkal (főleg szelénnel) együtt kell bevenni
  • Q10-vitamin: legalább napi 300 mg-ot javaslok. Nemcsak a sejtek energiatermeléséhez szükséges, de védi a májat, az izmokat, ereket és javítja a szellemi teljesítményt is.
  • Chromium: a szénhidrát-anyagcsere, az inzulin aktivitásának segítője. Ezért a szénhidrátéhség leküzdésében és a vércukorszint szabályozásában segíthet. Napi 2×200 mcg-ot ajánlok.
  • L-carnitene: A Q10-hez hasonlóan nélkülözhetetlen az energiaigényes izmok, szív, agy és máj megfelelő működéséhez. Elősegíti a koleszterin sejtekben történő lebontását. Ezért minden diéta és aktív sport hatékony kiegészítője. Ajánlott adag: 3×1 g.
  • Alga: napi 2 tabletta elősegíti a salaktalanítást, főleg a nehézfémek kiürülését.
  • Enzimek: spárgából, ananászból, papajából – gyorsítják a zsírok lebontását. Elsősorban diéták kiegészítőjeként jók. Napi 3×1-2 tabletta javasolt
  • Huminsav: Szerves kötőanyag, mely elősegíti mindenféle vitamin bejutását és fokozza a salakanyagok kiválasztását. Minden vitaminbevételhez ajánlott 1 drazsé bevétele

AMIKOR INTENZÍVEBB PÓTLÁS KELL…

Amennyiben már fennállnak hiánytünetek, és ezeket nem tudja szájon át szedett vitaminokkal és ásványokkal, aminosavakkal kellően pótolni, akkor szükség lehet kúraszerűen vitamininfúziók és injekciók adására is. Ilyenkor a vérképtől és az általános állapottól függően legalább 10-12 kezeléssel kell számolni. Nagyobb hiányok pótlására több alkalom is szükséges lehet, illetve ha valakinél emésztési és felszívódási zavar vagy ételintolerancia áll fenn, akkor fenntartó kezelések, időszakonkénti kúraszerű pótlások ismét szükségesek lehetnek.

dr. Balaicza Erika
Belgyógyász főorvos
Biológiai daganatkezelés, vitamininfúziók,
immunerősítés, allergiák és intoleranciák,
Lyme-kór, emésztési zavarok… kezelése
Tel: 06/20-588-28-10
www.balaicza.hu
dr.balaicza@gmail.com
Kövesse írásaimat a Facebookon is!